Miten verkostoidutaan?

Verkostoitumisen välttämättömyydestä puhutaan paljon ja yrittäjiä kehotetaan verkostoitumaan. Se lienee kaikille selvää, että tämän päivän liike-elämässä yksin toimiminen ilman yhteistyökumppaneita ei enää toimi. Tarvitaan kontakteja ja kumppaneita joiden avulla informaatiota siirtyy molempiin suuntiin. Menestyäkseen yrittäjänä on pakko verkostoitua. Yrittäjä tarvitsee muita ympärilleen.

Tehtävä kuulostaa helpolta mutta mitä konkreettisesti sitten pitäisi tehdä jotta sitä omaa verkostoa syntyisi? Käsittelen tässä blogikirjoituksessa itse hyväksi kokemiani keinoja ja myös muilta kuultuja oppeja verkostoitumisen onnistumiseksi.



Prosessi yksinkertaisessa muodossaan on seuraava:
1. etsi tapahtumia
2. osallistu niihin
3. kontaktoi kiinnostavalta vaikuttavien ihmisten kanssa
4. vaihda yhteystietoja
5. pidä yhteyttä
6. jatka kohdasta 1.

Verkosto ei kävele vastaan eikä koputtele ovelle vaan yrittäjän on itse vaivauduttava asian suhteen aktiiviseksi. Sopivia verkostoitumistapahtumia ja tilaisuuksia pitää etsiä. Googlaamalla messuja, tapahtumia, paikkakunnan tai oman alan tilaisuuksia löytää itselleen sopivat paikat. Verkostoitumiseen sopivien tilaisuuksien etsinnässä kannattaa rohkeasti käyttää kekseliäisyyttään ja miettiä avoimesti missä kaikissa tilanteissa voi tavata uusia kontakteja. Tilanteen ei tarvise aina olla sitä varten järjestetty tapahtuma vaan uusia kontakteja voi syntyä missä tahansa, esimerkiksi kuntosalilla tai veroviraston ankealla käytävällä. Silmät ja muut aistit on syytä olla viritettyinä verkostoitumiseen kaikkialla.

Tapahtumiin ja tilaisuuksiin kannattaa mieluummin mennä yksin kuin kollegan kanssa. Yksin kulkiessa on otollisemmin tarjolla kontaktoimaan uusia ihmisiä. Kollegan kanssa kulkiessa juuttuu liian helposti keskenään juttelemaan mukavia ja myös muiden on vaikeampi lähestyä keskenään keskustelevia ihmisiä. Jos kuitenkin on liikkeellä kaverin kanssa niin kannattaa sopia, että kuljette tapahtumassa tai messuilla yksin. Kaverin kanssa voi sitten käydä vaikka välillä kahvilla vaihtamassa kuulumisia ja keskustella montako potentiaalista yhteistyökumppania kumpikin on jo tavannut.

Jos rohkeus riittää niin yksi vaihtoehto verkostoitumiseen on järjestää itse tapahtumia tai kokoontumisia joissa osallistujilla on mahdollisuus löytää uusia kontakteja. Samalla tietenkin tilaisuuden järjestäjällä on mitä parhain asema tulla verkostoiduksi automaattisesi.



Eventbrite sovellus kannattaa ladata älyluuriin. Kyseessä on palvelu josta löytyy ajankohtaisia tapahtumia läheltä ja kaukaa sekä palvelu mahdollistaa myös tilaisuuksiin ilmoittautumisen. Tämän sovelluksen tuottama hyöty kanattaa ilman muuta hyödyntää. Se ei edes maksa mitään muuta kuin lataamisen ja käyttämisen vaivan.

Liittyminen yhdistyksiin olisi suotavaa. Yritystapahtumat, kauppakamaritapahtumat, aamukahvitilaisuudet, messut, oman alan yhdistykset ja jopa harrastuksiin liittyvät seurat ovat otollisia verkostoitumispisteitä.

Ehdotan asettamaan kutakin verkostoitumistapahtumaa varten konkreettisen tavoitteen syntyvien kontaktien määrälle. Esimerkiksi siten, että jokaisesta tapahtumasta pitää saada vähintään neljä uutta käyntikorttia.

itse tapahtumissa oma asenne ja käyttäytyminen ovat avainasemassa. Voihan tilaisuuksiin mennä ihan vaan katselemaan ohikulkevia ihmisiä mutta silloin ei ole oikeutettua jäädä odottaamaan uusia kontakteja ellei joku satunnainen ohikulkija tule juttelemaan. Passiivinen asenne tuppaa huokumaan muihin eikä silloin uusia juttukumppaneita yleensä kohtaa. Sekin on tietenkin aivan ok. Mutta tulokset verkostoitumisen kannalta voivat olla laihoja.

Verkostoitumisen idea tiivistettynä on se, että tavatessaan ihmisiä yrittää keskustelussa johdatella aiheita yhteisten ammatillisten asioiden piiriin. Jos yhteisiä intressejä löytyy on potentiaalinen pohja uudelle verkoston jäsenelle olemassa. Jatko riippuu siitä muistaako vaihtaa yhteystietoja ihmisen kanssa ja siitä tuleeko pidettyä jatkossa yhteyttä häneen. Kuka tahansa vastaantulija tai ohikulkija saattaa olla juuri oikea avainhenkilö seuraavaksi supersoluksi jatkuvasti muokkautuvassa verkostossa.




Tehtävä blogini lukijoille:

Aloita verkostoituminen tänään. Tee Google-haku oman lähimmän ison paikkakunnan osalta: esim. "messut tampere". Valitse itsellesi sopiva messutapahtuma ja mene heti seuraaville kiinnostaville messuille. Päätä valmiiksi kuinka monta uutta tuttavuutta aiot messuilla hankkia. Kun olet messuilla ole aktiivinen keskustelemaan tuntemattomien ihmisten kanssa. Juttele kojujen pitäjien kanssa. Muista jutella myös muiden asiakkaiden kanssa.

Aloita keskustelu vaikka marisemalla messujen ahtaasta parkkipaikasta tai äksystä lipunmyyjästä. Sillä pääsee alkuun ja seuraavaksi voikin kysyä, että mitä haasteita hän näkee lähitulevaisuudessa oman alansa kehityksessä. Jos keskustelussa paljastuu mikä tahansa yhteinen kiinnostuksen kohde sovi ottavasi mahdollisesti yhteyttä messujen jälkeen. Muista myös tarjota käyntikorttiasi ennenkuin jatkat matkaasi ruuhkaisella messukäytävällä. Tarjoamalla käyntikorttia saat itse automaattisesti hänen korttinsa. Kuljeskele tarkkaavaisena messuilla. Kiinnitä huomiota myös pienempiin ja syrjemmässä oleviin kojuihin. Kaikilta messuilta löytyy mitä erikoisempia alojen edustajia jotka ovat valmiita keskustelemaan kanssasi mahdollisista yhteisistä kuvioista.

Tarkista messujen jälkeen montako uutta tuttavuutta sait aikaan. Vertaa tulosta asettamaasi tavoitteeseen. Jos jäit tavoitteestasi, mieti miten voisit tehdä paremmin seuraavalla kerralla. Verkostoituminen on opittavissa oleva ominaisuus joka voimistuu harjoittelemalla ahkerasti.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaspalvelu - asiakkaan kohtaaminen

Kielinatsiuden arkinen ahdistus sanasta juurikin

Kielinatsi tuskissaan otsikosta "Nainen surmattiin bussipysäkillä"