Liikeidean valinnan vaikeus



Yrityksen olemassaolon perustana on hyvä liikeidea. Mutta kuinka pahuksen vaikeata sen valitseminen voikaan olla? Ideoinnin tuloksena syntyy pitkä lista erilaisia ehdotuksia ja niistä sen oikean valitseminen tulevan yrityksen toiminnaksi aiheuttaa vähintään harmaita ohimohiuksia. Paitsi kaljuun päähän, jota alkaa muuten vain kuumottamaan. Hulluja ideoita on perinteisesti väitetty parhaiksi ja joskus ne niitä ovatkin. Suomalaiset geenit sisältävät valmiiksi kyvykkyyden pulppuavaan keksimisen ominaisuuteen ja sitä ominaisuutta kannattaa hyödyntää. Suosittelen kirjaamaan ylös kaikki tajuntaan putkahtavat älyttömätkin ideat. Jokaisen taskunpohjalta löytynee älyluuriksi kutsuttu laite johon voi laatia muistion ideoita varten. Arkena ja juhlana, junassa ja jääkiekko-ottelussa, missä tahansa saattaa päähän pälkähtää ideoita. Ne kaikki kannattaa kirjata muistioon. Pikkuhiljaa muistioon kertyy herkullinen ideapankki, joka on sinun aarrearkkusi menestyvään liiketoimintaan. Joku aarteistasi voi aikanaan tuottaa tilillesi ensimmäisen miljoonan.

Ilman hyvää ideaa ei ole vielä mitään vaikka teknisesti yrityksen perustaminen on silti mahdollista. Yritys ilman liikeideaa on kuin Big Brother -talo ilman asukkaita. Jos oma aivoriihi jauhaa tyhjää niin valmiita liikeideaehdotuksia löytyy myös netin syövereistä ja tuttavien toteutumattomista haaveista.

Lopullista vastausta siihen mikä ideoiduista liikeidoista on paras tai riittävän hyvä toteutukseen ei ole olemassa. Periaatteessa mikä tahansa realistinen idea on potentiaalinen rahasampo. Kyse on enemmän toteutuksesta ja tavasta tuotteistaa idea markkinoille. Hyvä liikemies onnistuu tuottamaan rahaa mistä tahansa liikeideasta. Joillakin vain on satumainen kyky onnistua lähes missä tahansa yritystoiminnassa. Mielestäni se kyky kulmonoituu myyntitoimintaan. Onnistuja myy mitä tahansa. Sellaiselle ihmiselle ei tuota ylitsepääsemättömiä vaikeuksia myydä lumikolia saharaan. Kaikkea voi siis myydä eikä liikeidean ei tarvitse olla kokonaan uusi onnistuakseen markkinoilla. Täysin uudessa ideassa on sellainen ongelma, että sen onnistumista etukäteen on vaikea tai mahdoton arvioida kokeilematta.



Yritystoiminta ei ole rakettitiedettä paitsi jos liikeidea on uusi ekologinen rakettimoottori. Silloinkin varsinainen liiketoiminta noudattaa samoja talouden luonnonlakeja kuin kaikki muutkin yritykset. Yrityksen johtaminen on parhaimmillaan intohimon toteuttamista liikeidean avulla jonka on syytä olla elävä ja markkinoita seuraava olio. Markkinoiden perälaudasta saattaa irrota ote jos alussa valittu liikeidea ei joustakaan asiakkaiden tarpeiden muuttuessa.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Asiakaspalvelu - asiakkaan kohtaaminen

Kielinatsiuden arkinen ahdistus sanasta juurikin

Kielinatsi tuskissaan otsikosta "Nainen surmattiin bussipysäkillä"