Peilistä tuijottaa pomo
Yrittäjä kävelee peilin ääreen, kääntää katseensa kohti peilin pintaa, katsoo kuvaa ja näkee esimiehensä määrätietoisen katseen. Jos määrätietoisuuden tunnistaminen tuntuu vaikealta niin ehkä se tarkoittaa sitä, että päämäärä on hieman kadoksissa. Yrittäjän pitänee silloin tutkiskella sisintään ja kaivaa esiin kadonnut motivaatio.
Aloittava yrittäjä haaveilee siitä, että voi vihdoinkin ryhtyä itsensä herraksi ja tehdä päätökset itsenäisesti ilman jonkun muun käskyjä. Itsenäinen tila on aivan ihanteellinen koska silloin pääsee vaikuttamaan kaikkeen tekemiseen eikä kukaan tule määräilemään ja kurkkimaan olan yli. Se toimii hyvin niin kauan kuin kaikki menee mainiosti eteenpäin eikä yrittämisen hankaluudet ole vielä jyrsineet koloja hyvänolon tunteeseen.
Yrityksen suunnitteluvaiheessa unelmien saavuttaminen alkaa tuntumaan konkreettisemmalta. Liiketoimintasuunnitelman laskelmien potentiaaliset tulot kilisevät kuvitteelliseen kassaan. Visio yrityksen alkavasta kasvusta täyttää kaikki odotukset ja mielessä pyörii jo uuden mersun hankinta. Yrityksen rekisteröinti ja vihdoin oman y-tunnuksen saaminen tuntuu siltä kuin maailma olisi saapunut halaaman kiitokseksi suurenmoisesta teosta. Yrittäjä tuntee itsensä kaikkien ihailemaksi yrittäjäkansan jäseneksi.
Kun varsinainen liiketoiminta alkaa niin kevätauringon hohto katoaa ja tilalle saapuu syksyn sateet. Arjen vaativuus iskee kuin makeanhimo ilman karkkia kun y-tunnuksen nimissä kasvaa paine kassavirran synnyttämisestä. Varsinkin yksinyrittäjien tukiverkosto on näennäisyydessään olematon tosipaikan tullen. Ensimetri oli vain ensimmäisen metrin tuki eikä seuraavien metrien askeleille löydy olkapäätä. No, rahalla kyllä saisi vaikka mitä osaamista ja asiantuntijoita tuvan täydeltä. Mutta kassakoneesta ei vielä löydy ylimääräisiä seteleitä kalliiden asiantuntijoiden taskuihin tungettavaksi. On aika katso peiliin ja anella pomolta motivaatiopuhetta. Joskus itselleen suoritettava puhe ei vain onnistu ilman auttajaa tai opastajaa jonka kanssa vyyhtejä voi availla. Pelkästään peilikuvansa kanssa ei asioita kannata pallotella vaan apua voi jossakin tilanteessa löytyä esimerkiksi verkostoitumisesta. Muiden yritysten kanssa verkostoituminen luo ympäristön joka parhaimmillaan ruokkii verkoston jokaista solua.
Miten sitten verkostoidutaan jos ei entuudestaan ole kontakteja joista lähteä liikkeelle? Erilaiset tahot järjestävät tapahtumia verkostoitumista varten. On olemassa esimerkiksi ilmaisia Business Breakfast tapahtumia, ilmaisia koulutustapahtumia ja messuja joihin kannattaa oman harkinnan mukaan osallistua. Lisäksi erilaiset yhteisöt ja järjestöt pitävät omia tapahtumia jäsenilleen. Kannattaa siis selvittää mitä yhteisöjä lähistöllä elää. Siis ensisijassa sellaisia joista voisi olla muutenkin hyötyä yrityksen toiminnan kannalta. Tapahtumiin mennään sitten taskut täynnä omia käyntikortteja ja aktiivisesti esittäytymällä tutustutaan muihin yritysten edustajiin. Käyntikortit vaihdetaan kohteliaasti pokkaamalla ja yritetään keskustelemalla löytää yhteisiä säveliä sekä sopia mahdollisia yhteistyökuvioita. Verkostoitumistapahtumista poistutaan mukanaan vähintään kolme, mielellään seitsemän uutta käyntikorttia taskussa.
Kelpaa peilipomolta sitten kehuja vastaanottaa kun palaa ensimmäisestä verkostoitumistapahtumasta esittelemään uusia kontakteja. Joku niistä saattaa toimia varsin menestyksekkäänä yhteistyökumppanina vuosia eteenpäin. Näin yritystoiminta herää uuteen aamuun pirteämmällä mielellä ja peilistä katselee tyytyväinen pomo.
Aloittava yrittäjä haaveilee siitä, että voi vihdoinkin ryhtyä itsensä herraksi ja tehdä päätökset itsenäisesti ilman jonkun muun käskyjä. Itsenäinen tila on aivan ihanteellinen koska silloin pääsee vaikuttamaan kaikkeen tekemiseen eikä kukaan tule määräilemään ja kurkkimaan olan yli. Se toimii hyvin niin kauan kuin kaikki menee mainiosti eteenpäin eikä yrittämisen hankaluudet ole vielä jyrsineet koloja hyvänolon tunteeseen.
Yrityksen suunnitteluvaiheessa unelmien saavuttaminen alkaa tuntumaan konkreettisemmalta. Liiketoimintasuunnitelman laskelmien potentiaaliset tulot kilisevät kuvitteelliseen kassaan. Visio yrityksen alkavasta kasvusta täyttää kaikki odotukset ja mielessä pyörii jo uuden mersun hankinta. Yrityksen rekisteröinti ja vihdoin oman y-tunnuksen saaminen tuntuu siltä kuin maailma olisi saapunut halaaman kiitokseksi suurenmoisesta teosta. Yrittäjä tuntee itsensä kaikkien ihailemaksi yrittäjäkansan jäseneksi.
Kun varsinainen liiketoiminta alkaa niin kevätauringon hohto katoaa ja tilalle saapuu syksyn sateet. Arjen vaativuus iskee kuin makeanhimo ilman karkkia kun y-tunnuksen nimissä kasvaa paine kassavirran synnyttämisestä. Varsinkin yksinyrittäjien tukiverkosto on näennäisyydessään olematon tosipaikan tullen. Ensimetri oli vain ensimmäisen metrin tuki eikä seuraavien metrien askeleille löydy olkapäätä. No, rahalla kyllä saisi vaikka mitä osaamista ja asiantuntijoita tuvan täydeltä. Mutta kassakoneesta ei vielä löydy ylimääräisiä seteleitä kalliiden asiantuntijoiden taskuihin tungettavaksi. On aika katso peiliin ja anella pomolta motivaatiopuhetta. Joskus itselleen suoritettava puhe ei vain onnistu ilman auttajaa tai opastajaa jonka kanssa vyyhtejä voi availla. Pelkästään peilikuvansa kanssa ei asioita kannata pallotella vaan apua voi jossakin tilanteessa löytyä esimerkiksi verkostoitumisesta. Muiden yritysten kanssa verkostoituminen luo ympäristön joka parhaimmillaan ruokkii verkoston jokaista solua.
Miten sitten verkostoidutaan jos ei entuudestaan ole kontakteja joista lähteä liikkeelle? Erilaiset tahot järjestävät tapahtumia verkostoitumista varten. On olemassa esimerkiksi ilmaisia Business Breakfast tapahtumia, ilmaisia koulutustapahtumia ja messuja joihin kannattaa oman harkinnan mukaan osallistua. Lisäksi erilaiset yhteisöt ja järjestöt pitävät omia tapahtumia jäsenilleen. Kannattaa siis selvittää mitä yhteisöjä lähistöllä elää. Siis ensisijassa sellaisia joista voisi olla muutenkin hyötyä yrityksen toiminnan kannalta. Tapahtumiin mennään sitten taskut täynnä omia käyntikortteja ja aktiivisesti esittäytymällä tutustutaan muihin yritysten edustajiin. Käyntikortit vaihdetaan kohteliaasti pokkaamalla ja yritetään keskustelemalla löytää yhteisiä säveliä sekä sopia mahdollisia yhteistyökuvioita. Verkostoitumistapahtumista poistutaan mukanaan vähintään kolme, mielellään seitsemän uutta käyntikorttia taskussa.
Kelpaa peilipomolta sitten kehuja vastaanottaa kun palaa ensimmäisestä verkostoitumistapahtumasta esittelemään uusia kontakteja. Joku niistä saattaa toimia varsin menestyksekkäänä yhteistyökumppanina vuosia eteenpäin. Näin yritystoiminta herää uuteen aamuun pirteämmällä mielellä ja peilistä katselee tyytyväinen pomo.
Kommentit
Lähetä kommentti