Tavoitteellinen johtaminen palvelun ja tuotteen kehittämisessä
Ja se kaikista oleellisin kysymys: Miten saada palvelusta tai tuotteesta sellainen jonka ominaisuudet ovat juuri niitä joita asiakkaat oikeasti haluavat? Ratkaisu tähän sekä sitä kautta muihin edeltäviin kysymyksiin löytyy tavoitteellisesta johtamisesta jossa hyödynnetään vaatimustenhallinnan menetelmiä.
Tosiasiassa 40 - 50% uuden tuotteen kehityskustannuksista syntyy korjaavista toimenpiteistä, joita syntyy sitä enemmän mitä vähemmälle vaatimusten määrittely ja hallinta on jäänyt. Tarpeettomat ominaisuudet lisäävät usein uuden tuotteen kustannuksia ja vähentävät asiakastyytyväisyyttä. Ne myös lisäävät kehityskustannuksia ja kehitysaikaa sekä lisäävät materiaaliostoja sekä asennusaikoja.
Usein käy niin, että hosutaan heti alussa kovalla kiireellä kohti ratkaisuja ja unohdetaan vaatimusten määrittely. Sekin toiminta johtaa kyllä jonnekin, muttei kukaan voi tietää tyydyttääkö se asiakkaiden tarpeet. Sen sijaan jos haluaa onnistua toiminnassaan pitää asianmukaisesti keskittyä vaatimustenhallinnan prosessiin. Palveluita ja tuotteita ei kannata kehittää teknologiavetoisesti vaikka se olisikin niin kovin hauskaa. Korkea asiakastyytyväisyys ja hyvä laatu syntyy systemaattisen vaatimustenhallinnan ohjenuoraa seuraten.
Kommentit
Lähetä kommentti